VEEL GESTELDE VRAGEN


Kan ik de aangeboden producten komen bekijken?
Ja dat is mogelijk. U bent welkom van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 in onze showroom in Kampen.

Zijn alle producten op voorraad die op de site staan?  
Alle producten die op onze site vermeld staan zijn op voorraad, de actuele levertijd staat bij onze producten aangegeven.

Kan ik producten komen afhalen?
Ja, dat kan tijdens onze openingstijden, van maandag t/m zaterdag bent u welkom op afspraak.

Hoe kan ik betalen? 
Dat kan via i-Deal, Creditcard, Paypal, contant of per pin.

Hoe snel kan ik mijn aangekochte artikelen in huis hebben.
De actuele levertijden staan bij al onze producten vermeld.

Moet ik ook verzendkosten betalen?
Verzending binnen Nederland is gratis vanaf €79,- Voor verzending buiten Nederland vragen wij een kleine bijdrage.

Kan ik mijn aankoop gratis retour sturen?
Retour zenden van uw bestelling binnen Nederland is voor een aantal producten gratis. Voor de onderstaande producten dient u zelf de retourkosten te betalen: mobiele airco, split airconditioner, pelletkachel, warmtepompboiler, leidinggoten, aansluitmaterialen, batterijen, accessoires en brandstof. Retour sturen van producten uit België of Duitsland is altijd voor uw eigen rekening. Gebruikte producten kunnen niet retour gestuurd worden.

Hoe meld ik mijn retour aan?
Na het ontvangen van uw bestelling heeft u 14 dagen de tijd voor retour melden van uw product. De retour kan aangemeld worden via info@kachel-airco.nl o.v.v. uw ordernummer. U krijgt dan na bevestiging van ons een retourlabel via een e-mail, u kunt de bestelling binnen 14 dagen retourneren, mits het product niet gebruikt en beschadigd is en in de originele (onbeschadigde) verpakking zit.

We kunnen uw retour alleen behandelen als uw retour is aangemeld via info@kachel-airco.nl, in combinatie met uw ordernummer. En als u de retour volgens onze retourinstructies retour heeft gestuurd. Als wij uw pakketje retour ontvangen en de verpakking en/of het product is beschadigd en/of gebruikt dan kunnen wij uw retour afwijzen. 

Zodra wij uw retourzending in goede orde hebben ontvangen, storten we het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug op uw rekening. Als we het product niet in de juiste conditie retour ontvangen, behouden we ons het recht voor om het aankoopbedrag niet terug te storten. Wij zullen de retourzending dan aan u terugzenden na overleg.

Hoe weet ik nu welk vermogen airco systeem ik zou moeten aanschaffen ?
Hoeveel koelvermogen nodig is voor de ruimte die u wilt koelen is met onderstaande formule in drie stappen uit te rekenen. Voor het koelen is standaard 30 tot 50 Watt vermogen nodig per m³. Houdt u er wel rekening mee dat dit een vereenvoudigde capaciteitsberekening is:

1. Bereken de inhoud van de te koelen ruimte
Bereken de inhoud van de ruimte in kubieke meters. Bijvoorbeeld: de ruimte is 6 meter lang, 5 meter breed en 3 meter hoog. De berekening wordt dan 6 x 5 x 3 = 90 m3.

2. Bepaal nu de vermenigvuldigingsfactor
Al naar gelang de kenmerken van de ruimte, gebruik je een vermenigvuldigingsfactor van 30, 40 of 50. Deze factor staat voor het benodigd aantal Watt koelvermogen per m³ inhoud.
Factor 30: Dit zijn ruimtes die goed geïsoleerd zijn, een normaal glasoppervlakte, geen plat dak of schuin dak en weinig elektronische apparatuur hebben.
Factor 40: Deze ruimtes zijn minder goed geïsoleerd, hebben bijvoorbeeld een groot glasoppervlakte en/of er staan veel elektrische apparaten.
Factor 50: Deze ruimtes hebben een zeer hoge warmtelast of er worden producten bewaard zoals levensmiddelen en medicijnen, waarvoor een lage ruimtetemperatuur gewenst is.

3. Bereken nu het benodigde koelvermogen:
Neem nu de berekende inhoud uit stap 1 en vermenigvuldig dat met de factor uit stap 2. Bijvoorbeeld: 90 m3 inhoud vermenigvuldigd met factor 30 ( Watt per m3 ). Het benodigd koelvermogen is dan 2700 Watt. Dit komt overeen met 2,7 kW.

Als u de airconditioning opstuurt, in hoeveel stuks krijg ik mijn airco systeem geleverd?
Dan ontvangt u 2 of 3 Paketten, 1. de binnen unit 2. de buiten unit, 3. de aansluitmaterialen,mits u die er ook bij heeft gekocht.

Ik heb transport schade aan het door mij gekochte product, deze is door de koerierdienst bij mij thuis afgeleverd.
Wij nemen uw schade claim alleen in behandeling als u deze binnen 48 uur nadat uw order bezorgd is aan ons gemeld heeft. Dit kunt u doen door dit eerst telefonisch te melden via 085-8086811 en vervolgens d.m.v. een e-mail voorzien van foto's zodat wij duidelijk kunnen constateren dat het "daadwerkelijk" om transportschade gaat. Stuur deze e-mail naar info@kachel-airco.nl. Doet u dit niet binnen 48 uur na aflevering van de order dan kunt u nergens aanspraak op maken.

Ik heb mijn bestelling niet compleet geleverd gekregen!
Wij nemen de klacht over de "niet-complete" aflevering alleen en uitsluitend in behandeling als deze binnen 48 uur nadat uw order bij u aan huis, of bedrijf bezorgd is in behandeling. Dit kunt u doen door dit eerst telefonisch te melden via 085-8086811 en vervolgens d.m.v. een e-mail te sturen zodat wij het probleem direct kunnen oplossen. Stuur deze e-mail naar info@kachel-airco.nl. Doet u dit niet binnen 48 uur na aflevering van de order dan kunt u nergens aanspraak op maken. 

Kan ik als koper buiten Nederland ook bij u bestellen?
Uiteraard kunt u dat, dit kan vanuit Duitsland, Belgie en de rest van Europa, Wij kunnen u aangekochte artikelen opsturen. Hier zijn wel verzendkosten aan verbonden.

Kan ik een 2e binnen unit op een aircosysteem aansluiten? 
Nee dat gaat niet lukken omdat 1 buitenunit maar 1 aansluiting heeft voor 1 binnen unit. Wilt u wel 1 buitenunit met 2x een binnen unit dan zou u moeten overwegen om een Duo-split airco systeem aan te schaffen, hier kunnen wel 2 binnen units op aangesloten worden.

Ik ben op de binnenunit de aircoleidingen aan het aanschroeven, en zodra ik de leiding van de binnenunit los maak komt er "gas" vrij?
Dat klopt, deze binnenunit is gevuld met "Stikstof" zodat wij zeker weten dat wij u een binnenunit leveren die niet lek is.

Ik heb mijn airco aan staan en deze verliest water uit de voorzijde van de binnenunit.
Dan heeft u de binnenunit niet waterpas opgehangen, of u heeft de condens afvoerslang niet goed op de juiste wijze gemonteerd, dan is deze in de meeste gevallen geknikt of hoger dan de uitloop van de binnenunit gemonteerd, zonder afvoerpomp moet deze ten allertijde op afschot gemonteerd worden. Moet u het condenswater naar boven afvoeren dan verkopen wij daar een condens afvoerpomp voor. Of u heeft u airco systeem te lang en te koud aanstaan waardoor het binnen element is bevroren ! Oplossing: laat het systeem een paar uur uit , en start hem daarna weer rustig op, ( vermijd zoveel mogelijk warmte bronnen).

Hoelang heb ik garantie op mijn airconditioner?
Dit is afhankelijk van het merk airconditioner die u heeft aangeschaft, in de meeste gevallen is het 2 of 3 of 5 jaar! Het aanntal jaren garantie staat bij elk product vermeld. Tevens heeft u alleen en uitsluitend garantie op de airco systemen als deze aantoonbaar door een F-Gas gecertificeerde koelmonteur geplaatst is, wij geven alleen en uitsluitend garantie op vertoon van het originele aankoop factuur aangevuld met de nota waaruit blijkt dat u het airco systeem door een erkend bedrijf of koel monteur heeft laten monteren.

Wordt mijn airconditioner voorgevuld geleverd met koudemiddel? 
Ja, u krijgt het airco systeem afgevuld geleverd met het momenteel meest milieu vriendelijke R32 koudemiddel.

Zit er ook aansluit materiaal en koperleidingen bij mijn bestelde airconditioner?  
Ja, er zit een duo leiding set bij met flare koppelingen bij de merken Qlima en AC1 (installatie klaar) tenzij anders vermeld, zie de tekst bij de airconditioner die u wilt gaan aanschaffen. De merken Gree, Panasonic, LG, Daikin, Mitsubishi en Haier hebben allen geen Aansluitpakket, Deze kunt u tegelijk met u bestelling mee bestellen. 

Wat is de betekenis van Inverter techniek?
De Inverter-technologie maakt de modulatie mogelijk van het vermogen dat door de airconditioner wordt geleverd op een proportionele manier aan de werkelijke vraag naar "koude" of "warme" luchtstroom, mogelijk door de rotatiesnelheid van de compressor te verhogen of te verlagen. Deze modulatie realiseert een besparing van elektriciteit tussen 30 en 60%  ( bij acht uur continu gebruik).

Het display op mijn binnen unit werkt niet meer maar heeft het altijd wel gedaan.
Druk met de afstandsbediening gericht naar de binnenunit op light (op de afstandsbediening) het display gaat dan weer oplichten.

Mijn airco systeem staat op koelen maar blaast niet of nauwelijks koude lucht. Het display knippert of geeft een Storingcode aan. Deze storing treed meestal op nadat het systeem een tijdje aan is geweest, trek de stekker eruit en start het systeem na enkele minuten weer op, treed de storing weer op dan moet het systeem gecontroleerd worden op lekkage en moet het systeem bijgevuld worden ! Of Het systeem heeft dan ergens een lekkage. Deze zit voor 90% op de aansluitingen  van de wartel koppelingen ( binnen of buiten) Als de kleine leiding bevriest met het systeem op de airco  koel of verwarming stand is het gas er al bijna uit. Voelt u dan aan de koper leidingen, worden de leidingen bijna of helemaal niet meer koud dan is het systeem helemaal leeg en is deze het koudemiddel verloren. Mogelijke Optie 1. als het systeem net nieuw gemonteerd is, heeft u waarschijnlijk het koudemiddel nog niet door de leidingen laten stromen.  OPTIE 2: de monteur is vergeten beide koudemiddel kranen open te draaien, deze bevinden zich achter de 2 ( koperen ) stofdoppen die haaks onder elkaar zitten rechts op de buiten unit. Beide opties zijn mogelijk. Raadpleeg een f-gas gecertificeerde monteur en laat deze het systeem controleren op lekkage en het systeem zonodig bijvullen. 

Mijn airco systeem staat op verwarmen maar blaast niet of nauwelijks warme lucht.  Als u de airco op verwarmen heeft staan duurt het altijd zo’n 5 minuten voordat het systeem warme lucht gaat blazen. Dit komt omdat de warmtepomp eerst verwarmen moet. Het display knippert of geeft een storingscode aan Deze storing treed meestal op nadat het systeem een tijdje aan is geweest, trek de stekker eruit en start het systeem na enkele minuten weer op, treed de storing weer op dan moet het systeem gecontroleerd worden op lekkage en moet het systeem bijgevuld worden ! Of Het systeem heeft dan ergens een lekkage. Deze zit voor 90% op de aansluitingen  van de wartel koppelingen ( binnen of buiten) Als de kleine leiding bevriest met het systeem op de airco  koel of verwarming stand is het gas er al bijna uit. Voelt u dan aan de koper leidingen, worden de leidingen bijna of helemaal niet meer koud dan is het systeem helemaal leeg en is deze het koudemiddel verloren. Mogelijke Optie 1. als het systeem net nieuw gemonteerd is, heeft u waarschijnlijk het koudemiddel nog niet door de leidingen laten stromen.  Optie 2: de monteur is vergeten beide koudemiddel kranen open te draaien, deze bevinden zich achter de 2 ( koperen ) stofdoppen die haaks onder elkaar zitten rechts op de buiten unit.  Beide opties zijn mogelijk. Raadpleeg een f-gas gecertificeerde monteur en laat deze het systeem controleren op lekkage en het systeem zonodig bijvullen. 

Waar moet ik mijn 220V aansluiting hebben?
U dient een 220V aansluiting te hebben dicht bij de binnenunit, of u moet zelf zorgen voor een verlengsnoer. (in de meeste gevallen voed de binnenunit de buitenunit door middel van een stuurkabel ) op de binnenunit komt 220V. Het is verstandig maar evenwel niet noodzakelijk om een werkschakelaar te monteren. 

Waar vind ik de aircofilters?
De schone luchtfilters zitten achter het front van de binnenunit. Links en rechts zit een kleine inkeping daar kunt u uw vingers achterhouden en dan het front naar voren kunt halen/trekken (dit kan stroef gaan) als het front los is kijkt u tegen de filters aan. Deze kunt u nu verwijderen en schoon spoelen met lauw water. En daarna weer terug plaatsen. Dit moet u herhalen 1x per 3maanden,

Hoe groot moet het gat in de muur zijn om de leidingen naar buiten door te voeren?
Het gat moet Minimaal 60mm zijn. Let op boor schuin naar beneden van binnen uit gezien, van buiten uit schuin omhoog boren. Bekijk evt, eerst een filmpje op Youtube er staan er immers vele op.

Mag ik het aangekochte airco systeem zelf monteren, en aansluiten? 
Het airco systeem mag u best zelf monteren, alleen het in bedrijf stellen van het aircosysteem moet officieel door een erkend gecertificeerd STEK bedrijf uitgevoerd worden, het in bedrijf stellen van een airconditioning mag in het kader van milieubescherming uitsluitend uitgevoerd worden door een daartoe gecertificeerd bedrijf met monteurs die een geldig STEK certificaat in hun bezit hebben, U dient zelf met deze contact op te nemen en het airco systeem door deze in bedrijf te laten stellen! Deze bedrijven adverteren veelal op Google en Marktplaats (deze bedrijven rekenen hier meestal zo rond €200,- voor). Uiteraard kunt u veel handelingen zelf uitvoeren zodat de montage van u airco systeem sneller verloopt, en daarom ook nog eens vele malen goedkoper uitvalt. Op onze website via de pagina Airco montage vindt u STEK gecertificeerde bedrijven die uw airco voor u in gebruik kunnen stellen.

* In verband met de nieuwe F-Gassen verordening (eu) 517/2014 zoals van toepassing vanaf de datum 01.01.2015 ,stellen wij u op de hoogte van de verplichting om een aangekocht airco systeem in gebruik te laten stellen door een STEK erkend en gecertificeerd installateur. Dit in overeenstemming met artikel 10 van verordening (eu) 517/2014.

Als u uw airco niet ingebruik laat stellen door een erkend en gecertificeerd STEK installateur, verlenen wij geen garantie! Het in bedrijf stellen van uw airco systeem door een STEK monteur is wettelijk verplicht.

Heeft u nog vragen? Mail dan naar info@kachel-airco.nl, dan reageren bij binnen 24 uur op uw vraag. 

© 2020 - 2024 kachel-airco.nl | sitemap | rss